Najczęstsze usterki silników przemysłowych
Silniki spalinowe są bardzo często wykorzystywane nie tylko w samochodach ciężarowych czy osobowych, ale także w różnego rodzaju sprzęcie transportowym oraz maszynach i urządzeniach używanych w przemyśle. Jednostki napędowe tego typu muszą być utrzymywane w dobrym stanie technicznym ze względu na wysokie koszty związane z ich ewentualną awarią i spowodowanym nią przestojem. Sposobem na uniknięcie problemów jest regularny serwis maszyn budowlanych, rolniczych czy silników stacjonarnych np. montowanych w generatorach prądu. Przekonajmy się, do jakich uszkodzeń dochodzi najczęściej i co jest ich przyczyną.
Powody awarii silników przemysłowych
Podstawowymi przyczynami uszkodzeń silników spalinowych jest ich nadmierne obciążenie oraz niewłaściwa eksploatacja, zwłaszcza związana z nieterminową wymianą oleju. Prowadzi ona do powstawania znacznego tarcia, a tym samym pojawiania się drobin metalu, które działają jak materiał ścierny, rysując powierzchnię ruchomych elementów. Problemem mogą być także m.in. niedostateczne chłodzenie powodujące przegrzewanie się podzespołów jednostki napędowej i w efekcie jej zatarcie. Kłopotem okażą się też duże obciążenia np. wynikające z przedłużającego się utrzymywania wysokich obrotów czy złej pracy sprzęgła. Wiele usterek jest spowodowanych złym doborem oleju lub chłodziwa.
Co psuje się w silnikach przemysłowych?
Podczas pracy silnika uszkodzeniu mogą ulec różne jego elementy. Jeśli chodzi o normalne zużycie, to będzie to stopniowe wycieranie się gładzi cylindrów oraz współpracujących z nimi pierścieni, oraz tłoków. Dotyczy to także wału korbowego i korbowodów oraz panewek i ich gniazd. Problemem może być także osadzający się w silniku nagar pogarszający oddawanie ciepła. Kłopoty może sprawić pęknięcie bloku silnika lub głowicy w wyniku szybkiej zmiany temperatury lub wad materiałowych. Usterki mogą się wiązać z deformacją tłoków, pękaniem korbowodów, a także nieszczelną uszczelką pod głowicą czy kolizją tłoków i zaworów np. wskutek wystąpienia problemów z paskiem albo łańcuchem rozrządu.