Czym się różni regeneracja od naprawy silnika?

Spalinowa jednostka napędowa należy do najważniejszych podzespołów większości pojazdów. Jej żywotność jest jednak ograniczona zarówno ze względu na wytrzymałość stosowanych materiałów, jak i warunków, w których jest eksploatowana – przede wszystkim tarcia i generowanego ciepła. Częstym wyzwaniem, z jakim musi się zmierzyć serwis samochodów ciężarowych i osobowych, jest więc przywrócenie pełnej sprawności silnika i przeprowadzenie jego naprawy lub regeneracji. Przekonajmy się, co oznaczają te pojęcia i jakie są między nimi różnice.

Co psuje się w silnikach spalinowych?

Podczas pracy jednostki napędowej stopniowemu zużyciu ulegają jej kluczowe elementy – wytarciu ulega gładź cylindrów, ścierają się pierścienie czy odkształcają tłoki. Wskutek tarcia i wysokich temperatur psują się też wały korbowe, ich panewki oraz gniazda, w których są osadzone. Pogorszeniu ulega również stan głowicy i znajdujących się w niej gniazd zaworów oraz świec lub wtrysków, a na ściankach poszczególnych części osadza się nagar powstający z cząsteczek spalonego oleju oraz trafiających do silnika zanieczyszczeń. Dochodzi też do rozmaitych usterek – możliwe jest m.in. pęknięcie głowicy lub bloku bądź znajdującej się między nimi uszczelki.

Regeneracja silnika vs jego naprawa

Przywrócenie odpowiednich parametrów pracy silnika i przedłużenie jego żywotności jest możliwe dzięki naprawie jednostki napędowej lub jej regeneracji. Pojęcia te są często używane zamiennie, a rozróżnienia między nimi mogą być bardzo różnie rozumiane. W większości przypadków z naprawą mamy do czynienia wówczas, gdy warsztat korzysta z ogólnie dostępnych części zamiennych – będzie tak np. gdy w grę wchodzi wymiana uszczelki pod głowicą czy uszkodzonego korbowodu. Jeżeli silnik jest mocno wyeksploatowany i wymaga ingerencji na szerszą skalę, mówi się zwykle o regeneracji. Najczęściej łączy się ona ze szlifem cylindrów lub wału korbowego, a nierzadko także np. ze spawaniem bloku silnika bądź głowicy albo koniecznością dorobienia poszczególnych części m.in. zdeformowanych tłoków.

Branża samochodów ciężarowych nie ma dla nas żadnych tajemnic!